Publicación:
Parenting practices in early childhood as technologies of power in family and educational contexts

dc.contributor.authorGarcía Botero, Leonardo
dc.contributor.authorÁlvarez Maestre, Annie Julieth
dc.contributor.authorPérez Fuentes, Carlos Alfredo
dc.contributor.authorAguilar Barreto, Andrea Johana
dc.date.accessioned2023-05-31T03:20:19Z
dc.date.available2023-05-31T03:20:19Z
dc.date.issued2022
dc.description.abstractThis research with a post-structuralist epistemological approach and qualitative methodology had the objective of revealing the conditions that make it possible for the parenting practices of caregivers of early childhood children in family and educational contexts to be configured as technologies of power (procedures through which power relations are socially legitimized). Likewise, it was proposed to demonstrate the self-care practices of children configured as technologies of the self. The results made it possible to identify current parenting practices where discipline practices are still evident in both contexts. It is concluded that power relations arise in the middle of a relational triad school - family - childhood, in an apparently functional gear, thus, children are influenced by the processes of both entities and begin to witness how the family has become Foucault's terms in an "institution". Part of the practices carried out by adults are incorporated by children and become self-care practices that, according to the analysis obtained, are part of a powerful formation of technologies of the self, however, not so well achieved. at this age, but a strong constitution is expected in the next stages of the life cycle.
dc.description.abstractEsta investigación de enfoque epistemológico post estructuralista y metodología cualitativa tuvo como objetivo, develar las condiciones que hacen posible que las prácticas de crianza de los cuidadores de niños de primera infancia en los contextos familiar y educativo se configuren como tecnologías de poder (procedimientos mediante los cuales socialmente se legitiman relaciones de poder). Así mismo, se propuso evidenciar las prácticas de auto cuidado de los niños configuradas como tecnologías del yo. Los resultados permitieron identificar prácticas vigentes en la crianza donde aún se evidencian prácticas de disciplinamiento en ambos contextos. Se concluye que, las relaciones de poder surgen en medio de una triada relacional escuela – familia – infancia, en un engranaje aparentemente funcional, así, niños son influenciados por los procesos de ambos entes y se empieza a presenciar como la familia se ha convertido en términos de Foucault en una “institución”. Parte de las prácticas ejecutadas por los adultos son incorporadas por los niños y niñas y se convierten en prácticas de auto cuidado que, según el análisis logrado, estas si hacen parte de una potente formación de tecnologías del yo, sin embargo, no tan bien logradas en esta edad, pero si se espera una constitución fuerte en las próximas etapas del ciclo vital.
dc.format.extent12 páginasspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.identifier.eissn2590-9215spa
dc.identifier.urihttps://dspace.tdea.edu.co/handle/tdea/3142
dc.language.isoengspa
dc.publisherUniversidad Francisco de Paula Santanderspa
dc.publisher.placeColombiaspa
dc.relation.citationendpage37spa
dc.relation.citationissue2spa
dc.relation.citationstartpage26spa
dc.relation.citationvolume7spa
dc.relation.ispartofjournalRevista perspectivasspa
dc.relation.referencesAguilar Barreto, A., Sanguino, W., Portilla, J., & Benítez, D. (2018). Política pública para la primera infancia: alcances desde su gestión educativa. Revista Espacios, 39(52).spa
dc.relation.referencesAguirre-Dávila, E., Morales-Castillo, M., & Moreno- Vásquez, M. (2021). Parenting, autonomy and academic achievement in the adolescence. Journal of Family Studies, 1-14.spa
dc.relation.referencesAguirre-Dávila, E., & Chávez-Plazas, Y. A. (2022). Madres, transmisión cultural de la paz y orden discursivo sobre el cuidado. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(3), 1-20. Ariès, P. (1986). La infancia. Revista de Educación, 281, 5-17.spa
dc.relation.referencesde la Nación, P. G. (2006). Código de la infancia y la adolescencia. Bogotá: Colombia.spa
dc.relation.referencesFoucault, M. (2003). El sujeto y el poder. Biblioteca Virtual Universalspa
dc.relation.referencesFoucault, M. (2005). La hermeneutica del sujeto/The Hermeneutics of the Subject: Cursos Del College De France, 1981-1982/Lectures at the College De France, 1981-1982 (Vol. 237). Ediciones Akal.spa
dc.relation.referencesFoucault, M. (2009). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Siglo XXI.spa
dc.relation.referencesFoucault, M. (2011). El gobierno de sí y de los otros: Curso del Collège de France (1982-1983) (Vol. 318). Ediciones Akal.spa
dc.relation.referencesFoucault, M. (2012). Microfísica do poder (v. 25). São Paulo: Graal.spa
dc.relation.referencesFoucault, M. (2016). Tecnologías del yo y otros textos afines. 12a Impres. Barcelona, Buenos Aires, México: Ediciones Paidós Ibérica, SA.spa
dc.relation.referencesGarcía, J. L., Heckman, J. J., Leaf, D. E., & Prados, M. J. (2020). Quantifying the life-cycle benefits of an influential early-childhood program. Journal of Political Economy, 128(7), 2502–2541.spa
dc.relation.referencesHabermas, J. (2019). Perfiles filosófico-políticos. Taurus.spa
dc.relation.referencesHabermas, J. (2018). Philosophical introductions: Five approaches to communicative reason. John Wiley & Sons.spa
dc.relation.referencesRecas Bayón, J. (2007). Hacia una hermenéutica crítica: Gadamer, Habermas, Apel, Vattimo, Rorty, Derrida y Ricoeur. Biblioteca nueva.spa
dc.relation.referencesRestrepo-Segura, C., & García-Peña, J. J. (2021). El agente educativo en la garantía de la protección integral de la primera infancia. El Ágora USB, 21(1), 386-401.spa
dc.relation.referencesSandoval Casillimas, C. (2011). Investigación cualitativa. Programa de investigación en teoría y métodos y técnicas de investigación social. ICFES- ARFO Editores.spa
dc.relation.referencesTaylor, S. J., Bogdan, R., & DeVault, M. (2015). Introduction to qualitative research methods: A guidebook and resource. John Wiley & Sons.spa
dc.relation.referencesUrízar Herrera, G. C. (2019). El cuerpo disciplinado y el ocaso de la libertad: Análisis del hospital psiquiátrico y la escuela en el pensamiento de Michel Foucault. Sincronía, 75, 104–128.spa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
dc.rights.licenseAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)spa
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/spa
dc.sourcehttps://revistas.ufps.edu.co/index.php/perspectivas/article/download/3582/4051/25164spa
dc.subject.decsAutocuidado
dc.subject.decsSelf Care
dc.subject.decsAutosoins
dc.subject.decsCuidadores
dc.subject.decsCaregivers
dc.subject.decsAidants
dc.subject.ocdePrimera infancia
dc.subject.proposalPostestructuralista
dc.subject.proposalPoststructuralist
dc.subject.proposalParenting Practices
dc.subject.proposalPrácticas de crianza
dc.subject.proposalPower Relations
dc.subject.proposalRelaciones de poder
dc.subject.unescoEarly childhood
dc.subject.unescoPetite enfance
dc.titleParenting practices in early childhood as technologies of power in family and educational contexts
dc.title.translatedPrácticas parentales en infancia: tecnologías de poder, familia y educación
dc.typeArtículo de revistaspa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1spa
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dspace.entity.typePublication

Archivos

Bloque original

Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
Parenting practices in early childhood as technologies of power in family and educational contexts.pdf
Tamaño:
373.17 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format
Descripción:

Bloque de licencias

Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
license.txt
Tamaño:
14.48 KB
Formato:
Item-specific license agreed upon to submission
Descripción: