Publicación:
Innovation strategy

dc.contributor.authorZartha Sossa, Jhon Wilder
dc.contributor.authorMontes Hincapié, Juan Manuel
dc.contributor.authorVargas Martínez, Elva Esther
dc.contributor.authorHoyos Concha, José Luis
dc.contributor.authorHernández Zarta, Raúl
dc.contributor.authorNovikova, Olga Anatolyevna
dc.date.accessioned2023-08-16T02:38:54Z
dc.date.available2023-08-16T02:38:54Z
dc.date.issued2016
dc.description.abstractThis article presents the meanings of the corporate innovation strategy, as well as varied worldwide authors' proposals on realization and analysis of the strategy within enterprises. The current study aims to propose a new diagnostic tool for the innovation strategy within productive sector organizations. To achieve this purpose, scientific articles, PhD theses, technical documentation, and patents were revised. The databases consulted for this study were the following: Scopus, WIPO database ­ the World Intellectual Property Organization, Japanese, German and European patents, and Google Scholar. In total, forty­five documents were found. Subsequently, the most relevant variables of each document were identified, obtaining a total of 129 topics. Afterwards, two surveys were conducted and applied to the experts involved in innovation strategies in order to contextualize these variables, identify the main issues, necessities and opportunities, and prioritize the input, transformation process and output in regards to an innovation strategy. Concerning the most important results obtained from the issues, necessities and opportunities, the study highlights the insufficient knowledge on the formulation and implementation of the innovation strategies. Additionally, it underlines the lack of information about the innovative activity importance as a capability that can be developed systematically in the framework of an innovation strategy, concerning the input, transformation process and output. All issues had a high mode and a high consensus percentage above the group average, which denotes the importance of the innovation strategy formulation and implementation approach as well as the proposed topics for the diagnostics. Keywords: Innovation strategy, innovation strategy diagnostics, prioritization surveys
dc.description.abstractEn este artículo se presentan las acepciones sobre estrategia de innovación empresarial así como las propuestas de varios autores a nivel mundial en cuanto a su materialización y análisis en organizaciones, el propósito del paper es el de proponer una nueva herramienta de diagnóstico de estrategia de innovación en organizaciones del sector productivo. Para lograr este objetivo, se revisaron artículos científicos en la base de datos Scopus, tesis doctorales, documentos técnicos y patentes, las bases de datos consultadas fueron Scopus, base de datos de la OMPI – organización mundial de la propiedad intelectual, base de datos de patentes japonesa, alemana y europea y google académico, se encontraron un total de 45 documentos. Posteriormente se identificaron las variables más relevantes de cada uno de los documentos obteniendo un total de 129 temas, luego, con el fin de priorizar y contextualizar estas variables se aplicaron dos cuestionarios a expertos involucrados en estrategias de innovación con el fin de identificar y priorizar los principales problemas, necesidades u oportunidades en cuanto a estrategia de innovación, y priorizar las entradas, el proceso de transformación y las salidas de una estrategia de innovación. En cuanto a los resultados más importantes obtenidos en los problemas, necesidades u oportunidades se resaltan el insuficiente conocimiento sobre lo que está pasando con la formulación e implementación de estrategias de innovación y el desconocimiento de la importancia de la actividad innovadora como una capacidad que se puede desarrollar de manera sistemática en el marco de una estrategia de innovación, con relación al enfoque de entradas, proceso de transformación y salidas, todos los temas tuvieron moda alta y porcentajes altos de consenso por encima del promedio del grupo, esto indica la importancia del enfoque de formulación e implementación de la estrategia de innovación y de los temas propuestos para el diagnóstico. Palabras clave: Estrategia de innovación, diagnóstico de estrategia de innovación, cuestionarios de priorización
dc.format.extent19 páginasspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.identifier.eissn2739-0071spa
dc.identifier.issn0798-1015spa
dc.identifier.urihttps://dspace.tdea.edu.co/handle/tdea/3780
dc.language.isoengspa
dc.publisherGrupo Editorial Espacios GEESspa
dc.publisher.placeVenezuelaspa
dc.relation.citationendpage19spa
dc.relation.citationissue24spa
dc.relation.citationstartpage1spa
dc.relation.citationvolume37spa
dc.relation.ispartofjournalRevista Espaciosspa
dc.relation.referencesBURGELMAN, R., CHRISTENSEN, C., WHEELWRIGHT, S. (2003). Strategic management of technology and innovation. McGraw­Hill Higher Education; 4th edition. ISBN­13: 978­0071232302. 1008pspa
dc.relation.referencesCHANDLER, A. D. (2003). Strategy and Structure. Chapters in the history of the American Industrial Enterprise. New York: Beard Books. ISBN: 1­58798­198­X pp. 13­14.spa
dc.relation.referencesCROTEAU, A., BERGERON, F. (2001). An information technology trilogy: business strategy, technological deployment and organizational performance. Journal of Strategic Information Systems. ISSN: 0963­8687. 10, 77­99spa
dc.relation.referencesFERNÁNDEZ, E. (2005). Estrategia de Innovación. Thomson. ISBN: 84­9732­412­9. 615pspa
dc.relation.referencesFLORES, D. (2008). Method for developing an enterprise alignment framework hierarchy by compiling and relating sets of strategic business elements. Patent No: US 7.346.529 B2. Date of patent: Mar.18, 2008.spa
dc.relation.referencesFREEMAN, C. (1974). La Teoría Económica de la Innovación Industrial. Alianza Universitaria. Madrid. ISBN: 8420621439, 9788420621432. 403p.spa
dc.relation.referencesMULLIN CONSULTING. (1996). Desarrollo tecnológico y servicios de extensión y difusión en Colombia, citado e D.N.P. (sin fecha) p.20.spa
dc.relation.referencesPELSER, T. (2014). The Affect of Innovation Strategies and their Connect to Company Performance. Mediterranean Journal of Social Sciences. ISSN: 2039­2117 (online). Vol. 5 No 9. MCSER Publishing, RomeItalyspa
dc.relation.referencesPINEDA, L. (2010). Alineamiento entre la estrategia corporativa y la estrategia tecnológica y de innovación en una muestra empresarial de diferentes regiones de Colombia. Investigación y desarrollo vol. 18, No 1.spa
dc.relation.referencesRITTER, T., GEMÜNDEN, H. (2004). The impact of a company's business strategy on its technological competence, network competence and innovation success. Journal of Business Research. ISSN: 0148­2963. 57, 548– 556spa
dc.relation.referencesRIVKIN, J. (2000). Imitation of Complex Strategies. Management Science. ISSN: 1526­5501. Vol. 46, No. 6, pp. 824­844spa
dc.relation.referencesSCHILLING, M. (2013). Dirección estratégica de la innovación tecnológica. McGraw­Hill. ISBN: 8448165993. Ed. 2.spa
dc.relation.referencesSHELL, C. (2002). "Estrategias de negociación y comercialización de tecnología". En el marco del diplomado en convenio con IC2, Tecnológico de Monterrey, Universidad Pontificia Bolivariana y Colciencias.spa
dc.relation.referencesSTRATEGY & FORMERLY BOOZ & COMPANY. (2015). [Consultado el 28 de enero de 2015]https://surveys.strategyand.pwc.com/InnovationStrategyProfiler/index.php.spa
dc.relation.referencesTEECE, D. (2014). A dynamic capabilities­based entrepreneurial theory of the multinational enterprise. Journal of International Business Studies. ISSN: 0047­2506. 45, 8–37.spa
dc.relation.referencesTEECE, D. J., PISANO, G., SHUEN, A. Dynamic capabilities and strategic management, Strategic Management Journal. 1997.spa
dc.relation.referencesTIDD, J., BESSANT, J. (2009). Managing Innovation. Integrating Technological, Market and Organizational Change. 4th Edition. John Wiley & Sons, Ltd. ISBN: 978­0­470­99810­6. 622.spa
dc.relation.referencesTURRIAGO, A. (1998). Temas de Innovación Tecnológica. Universidad de la Sabana. ISBN: 958­12­0172­6.spa
dc.relation.referencesZARTHA J.W, HERNÁNDEZ, R. (2013). Aplicación de una Metodología de Gestión de Innovación y Tecnología en una Empresa de Alimentos en Armenia – Colombia. Revista gestión de las personas y tecnología, ISSN 0718­5693. Edición nº 18.spa
dc.relation.referencesZARTHA J.W, OROZCO, G., VERGARA, J., MARTÍNEZ, D. (2011). Diagnóstico de estrategia de Innovación en grupos de investigación. Journal of Technology Management & Innovation. ISSN: 0718­2724. Vol. 6, Issue 3spa
dc.relation.referencesZARTHA J.W, MONTES J.M, VARGAS E.E, Arias O, HOYOS J.L. (2015). El Método Delphi modificado. Un acercamiento desde la Metodología de Sistemas Suaves. Espacios. Vol. 36 (Nº 17), Pág. 11.spa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)spa
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/spa
dc.sourcehttps://www.revistaespacios.com/a16v37n24/16372407.htmlspa
dc.subject.decsInnovación Organizacional
dc.subject.decsOrganizational Innovation
dc.subject.decsInovação Organizacional
dc.subject.decsInnovation organisationnelle
dc.subject.proposalInnovation strategy
dc.subject.proposalEstrategia de innovación
dc.subject.proposalinnovation strategy diagnostics
dc.subject.proposalDiagnóstico de estrategia de innovación
dc.subject.proposalPrioritization surveys
dc.subject.proposalCuestionarios de priorización
dc.titleInnovation strategy
dc.title.translatedEstrategia de la innovación
dc.typeArtículo de revistaspa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1spa
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dspace.entity.typePublication

Archivos

Bloque original

Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
Innovation strategy.pdf
Tamaño:
789.04 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format
Descripción:

Bloque de licencias

Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
license.txt
Tamaño:
14.48 KB
Formato:
Item-specific license agreed upon to submission
Descripción: